تحقیق ثمن در حقوق ایران در حجم 34 صفحه و در قالب word و قابل ویرایش و با قسمتی از متن زیر: : نوع ثمن مبحث اول :از جنبه فقهی شیخ انصاری میگوید: ظاهراً ایرادی ندارد که در عقد بیع ثمن از اعیان نباشد. آری به بعضی از بزرگان نسبت داده شده که ثمن باید عین باشد همانگونه که مبیع عین است. شاید سرش این باشد که بیع وضع شده تا دلالت بر نقل اعیان کند این تعریف بهبهانی را نیز به تردید انداخته که که ثمن هم باید عین باشد. از جامعالمقاصد دوم نقل شده است که جایز نیست ثمن منفعت باشد. آیا خدمت و عمل انسان را میتوان ثمن معامله قرار داد؟ شیخ انصاری میگوید: اگر قبل از معاوضه بگوییم که عمل انسان آزاد مال است, این معامله درست خواهدبود. اما اگر قبل از معاوضه قائل به این شویم که عمل و منفعت انسان آزاد مال نیست در این قرارداد اشکال است؛ از این جهت که احتمالاً شرط است عوضین قبل از بیع مال باشند. چنانکه تعریف مصباح المنیر از بیع، حاکی از آن است" بیع عبارت است از مبادله مال در مقابل مال". آیا ممکن است حق, ثمن معامله باشد؟ حقوق بر سه قسم است : 1-حقوقی که نه قابل نقل (اختیاری )و نه قابل ان ...