مطابق با نظریه علاقه، کلید انگیزش دانشآموزان یافتن فعالیتهایی است که با علائق شخصی آنها مطابقت داشته باشد. اگر دانشآموزان شخصاً به یک موضوع یا فعالیت خاصی علاقمند باشند، آنها انرژیشان را به سمت یادگیری هدایت میکنند، که به نوبه خود منجر به عملکرد بهتر با تلاش کمتر میشود (هایدی و رنینگر،2012). در پاسخ به این سوال که علاقه چیست و چگونه باعث ایجاد انگیزش یادگیری می شود، متخصصان بین دو علاقه، " علاقه فطری " [1] و " علاقه موقعیتی "[2] تفاوت قائل میشوند. علاقه فطری که به عنوان علاقه شخصی یا فردی نیز شناخته شده است، تمایل به ثبات نسبیت یک موضوع یا یک مبحث میباشد(رابسون،2011). به عنوان مثال ممکن است دانش آموزی علاقه شخصی به دایناسورها، نواختن طبل یا ماشینهای اسپورت داشته باشد، به نظر میرسد اساس علاقهی فطری دانش تجارب و عواطف قبلاً وجود داشته باشد. در مقابل علاقه موقعیتی به صورت خود بخود و انتقالی است و بیش از یادگیرنده، توسط محیط فعال میشوند. به عنوان مثال وقتی دانشآموزان علاقهی شخصی به خزندگان ندا ...