لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل: pptx (قابل ویرایش و اماده پرینت )
تعداد اسلاید : 19 اسلاید
بررسی مدلهای اندازه گیری سرمایه فکری
فهرست مطالب
مفهوم سرمایه فکری
سرمایه فکری به عنوان یک مزیت رقابتی
اجزاء مدل سرمایه فکری
رویکردها و روشهای اندازه گیری نامشهود ها
تشریح چند الگو
مفهوم سرمایه فکری
اصطلاح سرمایه فکری برای اولین بار توسط جان کنت گالبرایت (Galbraith) در سال 1969 مطرح شد.پیش ازآن پیتر دراکر واژه «کارگران دانشی» را به کار برده بود.
تعریف ساده:سرمایه فکری عبارت است از تفاوت بین ارزش بازاری و ارزش دفتری دارائی های یک شرکت.
طبق این تعریف سرمایه فکری فرایند ها و دارائی هایی هستند که معمولا در ترازنامه منعکس نمی شوند.
اغلب سرمایه فکری مترادف با دارائی نا ملموس در نظر گرفته می شود.
در حالی که بر اساس تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی سرمایه فکری نه به عنوان یک مترادف بلکه بعنوان یک زیر مجموعه پایگاه عمومی داده های ناملموس یک کسب و کار در نظر گرفته می شود.
اندازه گیری سرمایه فکری از دو جهت دارای اهمیت است
درون سازمانی
برون سازمانی
هدف از آن در دسترس قرار دادن اطلاعات سرمایه گذاری های موجود و بالقوه سازمان برای پیش بینی رشد آینده و برنامه ریزی های بلند مدت است.
سرمایه فکری به عنوان یک مزیت رقابتی
طرفداران مکتب مبتنی بر دانش:یک شرکت می تواند پیروز یک نبرد رقابتی باشد تنها اگر دارای دانش مناسب تر از رقبایش باشد
دانش یک منبع خوب مزیت رقابتی است چراکه تابع اثرات صرفه جویی در مقیاس و قلمرو است.
دانش
دانش صریح:به آسانی توسط رقبا کپی برداری می شود
دانش پنهان:این دانش ایجاد مزیت رقابتی می کند.
اجزا مدل سرمایه فکری
سرمایه انسانی
سرمایه ساختاری/سازمانی
سرمایه رابطه ای/مشتری
یوندت(2000):سرمایه سازمانی را به عنوان دانش نهادی شده متعلق به سازمان می داند که در پایگاه داده ها،دستورالعملها و غیره ذخیره می گردد.
روس و همکاران(1997):سرمایه سازمانی عبارت است از هر آنچه در شرکت باقی می ماند پس از آنکه کارکنان به هنگام شب به خانه میروند.
برکینگ(1996):سرمایه ساختاری شامل دارائی های زیر ساختاری مثل تکنولوژی فرایندها و روشهای کاری و نیز دارائی فکری نظیر دانش فنی مارکهای تجاری وحق ثبت محصولات می شود.