ارتقا سطح آگاهی گردشگران و تغییر الگوهای سفر به ایجاد مقاصد جدیدی در صنعت گردشگری منجر شده است.این افزایش مقاصد سبب گسترش رقابت در جذب گردشگران می شود.امروزه مهمترین عرصه رقابتی تلاش برای دستیابی به بازار های جدید در سایه حفظ بازارهای قدیمی از سوی مقاصد است.استفاده از طرح های گردشگری برای جذب گردشگران تحت عناوین جشنواره ها مناسبتی و یا فستیوال های خرید سابقه دیرین در صنعت گردشگری دارد.این طرح ها با همکاری نهادهای زیربط و به منظور جذب بیشتر گردشگر در محدوده زمانی خاصی صورت می گیرد.به طور معمول چنین طرح هایی در محدوده زمانی کوتاهی برگزار می شود اما آنچه اهمیت دارد بررسی اثرات مثبت و منفی چنین رویدادهایی است.گاه اثرات منفی بلند مدت چنین طرح هایی در مقایسه با آثار مثبت کوتاه مدت آن قابل قیاس نیست.از آنجایی که صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع مهم و رو به رشد جهانی،توسعه پایدار را در افق چشم انداز خود می بیند کسب آثار منفی بلند مدت حاصل از این طرح ها با اهداف صنعت گردشگری در مغایرت است.این مقاله با در نظر گرفتن چارچوب های توسعه پایدار ، طرح جشنواره های نوروزی منطقه آزاد کیش را به چالش می ک ...