بررسیهای آماری و تجربیات زیادی در این زمینه وجود دارد که این نظر را تأیید میکند.براساس اصل پاریتو، چیزی در حدود 20% از مشتریان یک شرکت، تأمین کنندة تقریباً 80% سود شرکت هستند.امروزه شرکتها دریافتهاند که نگهداری یک مشتری قدیمی بسیار کم هزینهتر از پیدا کردن یک مشتری جدید است. براساس نتایج حاصل از بررسیها در بخش فروش شرکتها و فروشگاههای زنجیرهای مختلف، مشخص شده است که برای فروش کالایی به یک مشتری جدید چیزی در حدود 4 تا 8 بار مراجعة حضوری به فرد مورد نیاز است این در حالی است که 2 یا 3 بار مراجعة حضوری به یک مشتری قدیمی برای فروختن جنسی جدید به او کافی است. * بازاریابی در بازرگانی پیشرفته به معنی طیف وسیعی از فعالیتهای تحقیقاتی، طراحی، تدارکات، تولید، بیمه، کنترل کیفیت، انبارداری، آماده سازی برای مصرف، تعیین قیمت، تعیین عوامل فروش، شناسایی مشتری، بسته بندی، فروش و خدمات پس از فروش است به طوری که توزیع وانتقال کالا به مصرف کنندگان دور و نزدیک را تسهیل نماید. * سیستم های چندگانه یک سیستم بازاریابی عب ...