چرائی سرویس گرائی؟ برای توسعه راه حل های نرم افزاری پارادایم های مختلفی وجود دارد. برای توسعه راه حل های سازمانی سطح انتزاع می بایست در محدوده فرایندهای کسب و کار ارتقا پیدا کند. پارادایم های سنتی مبتنی بر مؤلفه و شیء برای پاسخگویی به چالشهای پیش رو کافی نیستند. نیاز به تغییر پارادایم توسعه راه حل به سمت سرویس گرایی با توجه به خدمت محور شدن سازمانها بوجود آمده است. چرا مدلسازی مبتنی بر سرویس؟ خودکارسازی در مقابل فرآیند تجویز شده فرضیات 1- سرویس گرائی، پارادایم مناسبی برای توسعه نرم افزار است. 2- اولین مرحله در فرآیند توسعه سرویس گرا شناسائی سرویسها ست. 3- سرویسها دارای ویژگیهای هستند که در شناسائی و تشخیص سرویسها باید لحاظ شوند. 4- اصول سرویس گرائی ( T.Erl) اتصال سست (loose coupling) قرارداد سرویس (Service contract) خودمختاری (Autonomy) تجرید (Abstraction) قابلیت استفاده مجدد (Reusability) قابلیت ترکیب (Composability) Statelessness (عدم حفظ حالت) قابلیت کشف (Discoverability) 4- برای شناسائی سرویسها راه کارهای دستی، نیمه خودکا ...